Blog

Jak zbudować stronę www dla firmy?

Jeszcze rok temu prawie 30% polskich firm z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MSP) nie miała własnej strony www. Od tamtej pory sytuacja uległa lekkiej poprawie. Z pewnością wpłynęły na to wzrastające ceny ogłoszeń i usług marketingowych oferowanych przez papierowe wydania gazet i magazynów branżowych oraz reklam "outdoorowych". Spora część firm przeniosła swoje budżety do Internetu, wykorzystując do komunikacji z klientem i sprzedaży swoich usług strony www i media społecznościowe.


Jak budowane są strony www dla firm?
Podejść jest wiele. Jednym ze sposobów jest zatrudnienie tzn. webmastera, czyli osoby, której zadaniem jest przygotowanie projektu graficznego a następnie zaprogramowanie firmowego serwisu www. Podejście jak najbardziej słuszne, ale oprócz plusów takich jak bezpośredni kontakt z klientem, takie rozwiązanie jest dużo droższe niż zatrudnienie wyspecjalizowanej agencji. Zatrudnienie jednej osoby powoduje, że wdrożenie jest zależne wyłącznie od jednej osoby (hmmm a co będzie jak zachoruje?).

 

Kolejną sprawą jest fakt, że niezmiernie ciężko jest znaleźć na rynku osobę, która będzie świetnym grafikiem i programistą w jednym (można się pokusić o stwierdzenie, że wręcz niemożliwe). Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie wykonania serwisu www wyspecjalizowanej agencji. Dlaczego?

 

Zalety zatrudniania agencji:

  • gwarancja przygotowania i wdrożenia serwisu w określonym czasie
  • opowiednie zarządzanie projektem na każdym etapie jego realizacji
  • zapewnienie serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego (najważniejsze!)
  • odpowiednio skalkulowana cena
  • dostępność pracowników zaangażowanych w projekt
  • skorzystanie z pomysłów wygenerowanych przez zespół

 

Projekt graficzny to podstawa?

Dział programowania naszej agencji powiedziałby, że najważniejsze jest kodowanie strony np. w technologii Responsive Web Design lub optymalizacja witryny. Graficy Producera mówią, że najważniejszy jest projekt graficzny. Osobiście sądzę, że projekt graficzny to dopiero początek drogi. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta. Ciekawy projekt graficzny spójny z brief'em marketingowym przygotowanym wspólnie z klientem to punkt startowy. Programowanie to kolejna składowa całego projektu. Jednak w dłuższej perspektywie, najważniejszą kwestią jest "content", czyli materiał tekstowy i zdjęciowy, który jest regularnie aktualizowany. Content to interesujące treści dla twoich klientów oraz indeksowanie strony w wyszukiwarce Google, co oznacza zwiększanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Niestety często po uruchomieniu strony klienci zapominają o jej aktualizacji. Czasami po prostu nie mają czasu na napisanie odpowiednich tekstów, wprowadzenie nowych produktów czy aktualizację numerów telefonów i wtedy zgłaszają się do nas :-)

 

Jaki system zarządzania treścią wybrać?
Niewątpliwie jednym z istotnych elementów serwisu www jest system zarządzania treścią, czyli tzw. CMS (ang. Content Management System). Dla mniej wtajemniczonych wyjaśniam, że jest to aplikacja internetowa lub ich zestaw, pozwalająca na łatwe zarządzanie serwisem WWW oraz jego późniejszą rozbudowę przez dział marketingu nie posiadający specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania. "Kształtowanie treści i sposobu ich prezentacji w serwisie internetowym zarządzanym przez CMS odbywa się za pomocą prostych w obsłudze interfejsów użytkownika, zazwyczaj w postaci stron WWW zawierających rozbudowane formularze i moduły" (źródło: Wikipedia). W praktyce oznacza to, że w każdej chwili administrator jest w stanie wymienić treści, zdjęcia, czy utworzyć nową stronę w obrębie serwisu bez konieczności każdorazowego zlecania tej usługi na zewnątrz = oszczędność czasu i pieniędzy.
Warto zadbać, aby wdrożony system był zgodny z ogólnie przyjętymi standardami, aby jego twórcy lub deweloperzy (jeśli jest to system typu "open source") dbali o jego aktualizację i zapewniali wsparcie techniczne. Ważną kwestią jest odpowiednia optymalizacja wyświetlania treści w popularnych przeglądarkach oraz bezpieczeństwo serwisu, szczególnie kiedy firma zarządza danymi osobowymi swoich klientów.

 

CMS Producer to nazwa naszego autorskiego systemu zarządzania treścią, który rozwijamy od ponad 10 lat. Tworząc CMS Producer opieramy się na światowych standardach, sprawdzonych rozwiązaniach i prostocie. Regularnie wprowadzamy zmiany, które wynikają z informacji zwrotnej od naszych klientów, zmianach w przeglądarkach i nowych technologiach. CMS Producer jest wdrażany z dożywotnią licencją (life-time licence) co oznacza, że płacisz tylko raz. Braku tu ukrytych opłat i dodatkowych kosztów. Z naszego narzędzia korzystają z sukcesem klienci korporacyjni, galerie handlowe, firmy budowlane, deweloperzy.

Czy hosting jest ważny?
Na zakończenie kilka słów o utrzymaniu serwisu www, czyli hostingu. Niektórzy klienci mówią: "Wystarczy nam małe konto - przecież nie jesteśmy dużą firmą". Zgadza się! Jednym z parametrów jakie powinnyśmy wziąć pod uwagę wybierając ofertę hostingową jest fizyczna pojemność konta (na stronę www i pocztę e-mail) i tzn. transfer, czyli parametr, który jest ściśle związany z oglądalnością strony lub ściąganiem z niej plików. Osobiście jestem zwolennikiem wyboru dużych operatorów działających na rynku, którzy są w stanie zapewnić dobre ceny jak i szybkie czasy reakcji. Mimo, że w Producerze dysponujemy własnym serwerem, często doradzamy naszym klientom usługi firmy home.pl, którą uważamy za jedną z najlepszych na rynku. Wybór danego planu hostingowego jest zależny od zakładanego ruchu na stronie, ilości danych (plików) udostępnianych użytkownikom i specyficznych potrzeb serwisu www. Klienci mogą zawsze liczyć na naszą pomoc w wyborze odpowiedniego planu hostingowego.


Autor: Robert Zgoda / Agencja Kreatywna Producer