Blog
Fotografia w marketingu
Fotografia – co to takiego? Jedni powiedzą o technicznych aspektach pracy z aparatem i obróbką, drudzy o uwiecznionych wspomnieniach z życia, inni o estetyce i uczcie dla oczu.
Dla nas, jako firmy, ważna jest fotografia w marketingu wpisująca się w nasze potrzeby i wymagania. W dobie internetu, gdzie w sieci możemy znaleźć większość interesujących nas treści, jesteśmy bombardowani reklamami z nowoczesną grafiką i profesjonalnymi zdjęciami. Konkurencja jest spora dlatego zależy nam na sile przebicia oraz na jak najlepszym odbiorze.
Media społecznościowe rozwinęły się znacznie na przestrzeni ostatnich 10 lat wraz z content marketingiem. Firmy musiały weryfikować swoje budżety i planować je na bieżąco. Zmiany spowodowały trwającą jakiś czas konsternację na rynku profesjonalnej fotografii. Pojawiły się pytania „Czy amatorska fotografia teraz podbije sieć i spodoba się klientom?”, „Czy fotografowie będą pracować jedynie dla mediów tradycyjnych?”
Na naszych oczach media tradycyjne ustępują miejsca dostępnej dla wszystkich sieci. Dodatkowo technologia cyfrowa rozwinęła się i teraz prawie każdy z niej korzysta w swoim smartfonie. Użytkownicy zaczęli tworzyć coraz więcej treści, które według obaw mogły wyprzeć profesjonalne usługi. Jak się jednak z czasem okazało, to jakość jest kluczem do sukcesu.
Kliknięci oczekują jakości!
Żyjemy szybko, w ciągłym pędzie nie mamy czasu na czytanie długich sloganów i oglądania spotów. Codziennie odbieramy masę bodźców i nauczyliśmy wybierać dla nas najbardziej istotne informacje – „słowa klucze”, charakterystyczne obrazy.
Trendy, tak jak w modzie zmieniają się też i w temacie reklamy.
> Zdjęcia z życia wzięte – Charakter lifestyle'owy. Zdjęcia takie pokazują chwilę z życia typowego konsumenta lub firmy albo produkt. Nie ma tu miejsca na przypadek, cały efekt końcowy jest wypracowany. Zazwyczaj postacie nie mają z nami kontaktu wzrokowego, wydaje nam się, że widzimy ich w zwyczajnej sytuacji lub podczas chwili nieuwagi. Zdjęcie powinno mieć lekki charakter, nie powinno się narzucać, jakby zrobione spontanicznie, natomiast produkt i treści które przekazujemy są wkomponowane naturalnie w całość obrazu.
Sesje zlecane na rzecz content marketingu i social mediów są wykorzystywane dla firmowych blogów, stron, w artykułach czy poradnikach. Fotografie dodają wiarygodności, sprawiają że tekst jest bardziej czytelny i wzmacniają przekaz.
> Najwyższa jakość– Zdjęcia do kampanii reklamowych produktów wysokiej jakości mają nam pokazać wszelkie walory produktu, są estetyczne. Mają nam się kojarzyć z luksusem na który nas stać i z innymi produktami marki, tak jak np. w branży odzieżowej lub meblowej.
> Efekt „WOW” - Wywołanie zaskoczenia sytuacją na fotografii, przyciągnięcie uwagi, ciekawy, pomysłowy przekaz, kreacja. Jest to najlepszy sposób by odbiorcy mieli dobre skojarzenia z brandem.
Kiedy użyć amatorskiej fotografii?
Zależnie od tego jaka strategia jest wybrana przez daną firmę lub markę. Niejednokrotnie zdjęcia profesjonalne są mieszane razem z amatorskimi, pokazującymi kulisy naszej codziennej pracy, procesu twórczego lub istotne wydarzenia. Taki zabieg ma na celu ocieplenie wizerunku, zmniejszenie dystansu na drodze my ->odbiorca. Stajemy się bardziej przystępni, ludzcy i prawdziwi. Jest to dla nas ogromny plus.
Podsumowując:
- przeanalizuj czego potrzebuje firma/marka
- opracuj strategię
- dopasuj treści do swoich odbiorców
- zaintryguj klienta
Jeśli weźmiemy te czynniki pod uwagę, sukces jest na wyciągnięcie ręki!
Autor: Magdalena Wróblewska / Agencja Kreatywna Producer